Ga naar hoofdinhoud

Online Historische fototentoonstelling

Welkom bij onze digitale galerij, waar voormalige fysieke tentoonstellingen nu online beschikbaar zijn. Door het succes van de fysieke tentoonstellingen hebben we besloten alles ook ONLINE te zetten, zodat u er op elk moment van kunt blijven genieten. Om de tentoonstelling “Auto’s van Toen” te bekijken, klik hieronder. Ook nodigen we u uit om onze historische fototentoonstelling te verkennen door op de knop te klikken.

Oprit Burgemeester Boersweg naar de A9 richting Schiphol en Haarlem. De auto op de foto rijdt vanaf de Burgemeester Boersweg. Deze oprit is opgeheven en buiten gebruik, maar bevindt zich nog wel op de locatie en zal waarschijnlijk later verdwijnen. Circa 1990.

De Meanderflats, ontworpen door architect A. Staal, gezien in oostelijke richting vanaf de oprit Burgemeester van Sonweg richting west, ter hoogte van het viaduct Keizer Karelweg met Burgemeester van Sonweg. De foto is genomen circa 1965.

Verkeerssituatie en wegbewijzering aan de Keizer Karelweg, voor het viaduct met de Rijksweg A9, in noordelijke richting. Links voorbij het viaduct de RVS flat en rechts een Meanderflat. Jaar: 1981

Verkeerssituatie en bewegwijzering aan de Keizer Karelweg ter hoogte van de RVS flat en de oprit van de A9 richting Haarlem. Het viaduct boven de weg is de A9. De Keizer Karelweg loopt onder het viaduct door en gaat over in het Karel Keizerplein. De foto is genomen in zuidelijke richting. De datum van de foto is circa 1982.

De Keizer Karelweg tijdens verbreding van de Burgemeester van Sonweg met in het midden de eerste Meanderflat. Jaar: 1965

De bouwput van het nieuwe Stadshart. Uitbreiding winkelcentrum en parkeergarage onder het voormalige Plein 1960. Jaar: 1996

De Rijksweg A9 in westelijke richting. Rechts flats aan de Fideliolaan, links het Amro computercentrum aan de Groenelaan. Jaar: 1978

Wagen van het Instituut voor de Volksgezondheid uit Bilthoven tijdens een luchtmeting. Het Instituut voor de Volksgezondheid voerde deze meting uit als onderdeel van hun inspanningen voor gezondheidsonderzoek. Datum circa 1980

Fietspad langs de Burgemeester van Sonweg. Links opslag grond afkomstig van afgravingen. Fietspaden zullen verdwijnen. Jaar: 1967

Asfalteren nieuwe rijstroken Rijksweg A9. Links het spoorviaduct. Het gebouw op de achtergrond is De Piet Hein school aan de Dr. Schaepmanlaan. Jaar: 1970

De aanleg van de Rijksweg A9 tussen Amstelveen en knooppunt Holendrecht. Op de voorgrond de aansluiting richting het oosten waar het viaduct over de Amstel later zal komen. Periode tussen 1970 – 1974

Wagenpark van het politiebureau opgesteld op het nieuwe politiebureau aan de Gerard Doulaan nr. 2. Drie motoren maken deel uit van het wagenpark, waaronder een Mercury F 100 uitrukauto. Andere voertuigen zijn een motor met zijspan van het merk BMW, Opel, DKW, VW variant, Landrover, een caravan (mobiel bureau) van het merk Borgward (mogelijk type 611), en een DAF. Het gebouw is ontworpen door het architectenteam prof. Van den Broek en Bakema, met gebruik van geprefabriceerde betonnen elementen. De foto is genomen in noordelijke richting vanaf de binnenplaats. De datum van de foto is 1964.

De winkelgalerij onder de Zaagtandflats aan de Rembrandtweg bij Plein 1960. Op de voorgrond de Rembrandtweg. Jaar: 1961.

Auto’s zijn geparkeerd in de Ruys de Beerenbroucklaan. De foto is genomen in noordelijke richting. De datum van de foto is augustus 1960.

De vrachtauto rijdt de oprit naar de A9 op, richting Schiphol/Haarlem. Op de achtergrond staat de RVS flat, linksboven de St. Annakerk en het KLM hoofdkantoor aan de Amsterdamseweg. De woningen aan de linkerkant bevinden zich aan de Meester F.A. van Hallweg. De foto is genomen in noordwestelijke richting vanaf het talud van de A9 (Burgemeester van Sonweg) en dateert uit circa 1973.

Luchtopname in zuidoostelijke richting. Overzicht foto van het Stadshart met van rechtsonder naar linksboven de Rijksweg A9. Onder de Zaagtand en de RVS flat en in het midden het winkelcentrum. Jaar: 1986

Luchtfoto van de Beneluxbaan. De Beneluxbaan  met de viaducten Oranjebaan (onderste) en de Rijksweg A9 (bovenste). Links zwembad Het Keerpunt.  Jaar: 1968

De markt “Plein 1960”, later Stadsplein genoemd. Op de achtergrond de zaagtandflats aan de Galerij met daarvoor de Rembrandtweg. Jaar: 1981

De Burgemeester van Sonweg t.h.v. de Annakerk. Rechts woningen aan de Smedemanstraat en Middeldorpstraat tijdens de wegwerkzaamheden t.b.v. de latere verbreding van de Burgemeester van Sonweg, later de Rijksweg A9. Jaar: 1965

Materieel van de Brandweer opgesteld voor de brandweerkazerne aan de Fokkerlaan. De auto van de officier van dienst (O.V.D.) is ook zichtbaar. Jaartal onbekend.

Viaduct Amsterdamseweg bij de St. Annakerk tijdens de aanleg van Rijksweg A9. Rechts op de achtergrond café-restaurant De Roemer en links woningen aan de Katerstraat in de wijk Patrimonium. Jaar: 1968

Burgemeester A. Colijnweg tijdens de verbreding en aanleg van Rijksweg A9 gezien vanaf de brug over de Landscheidingsvaart met links de St. Annakerk, in het midden Vredeveld en rechts de Dorpskerk. Jaar: 1968

Het Buitenplein in het winkelcentrum van het Stadshart Amstelveen ligt tussen de oost in- en uitgang van het Winkelcentrum Binnenhof en het Handelsplein. Foto in noordwestelijke richting vanaf het voormalige V&D gebouw. Jaar: 1996

De Burgemeester van Sonweg tijdens de verbreding en aanleg van de Rijksweg A9. Links Vredeveld en rechts het stroomverdeelstation. Jaar: 1968

Rijksweg A9, het gedeelte dat Burgemeester van Sonweg heet, ter hoogte van het treinviaduct. De foto is genomen in oostelijke richting vanaf het viaduct Amsterdamseweg. De datum van de foto is circa 1970.

De Burgemeester A. Colijnweg naar het Oude Dorp en de Burgemeester van Sonweg, met afslagen naar het centrum en Ouderkerk aan de Amstel. Links het KLM hoofdkantoor in aanbouw. Jaar: 1968

Uitbreiding van het winkelcentrum tot Stadshart. Jaar: 1997

De nieuwe Rijksweg A6. In het midden de middenberm die bestraat is/wordt in patroon van grove groeven dat teveel water goed afvoert. Links asfalteermachine bezig met het aanbrengen van een nieuwe asfalt laag. Jaar: 1970

Het Stadshart met het toenmalige winkelcentrum. Jaar: 1960

Het parkeerterrein achter het winkelcentrum Binnenhof. Op de achtergrond de Meanderflats. In het midden de telefooncentrale. Links flats aan de Carmenlaan en de Fideliolaan. Jaar: 1967

Viaduct bij de Amsterdamseweg in aanbouw. Zicht richting de Annakerk. Jaar: 1968

De Burgemeester Boersweg in noordelijke richting gezien met het viaduct van de Rijksweg A9. Links de afrit en rechts de oprit naar de Rijksweg A9. Jaar: 1981

Aanleg viaduct Rijksweg A9 over de Beneluxbaan. In het midden flatgebouw in aanbouw aan de Carmenlaan. Jaar: 1968

Winkelend publiek in het nieuwe winkelcentrum Binnenhof in het Stadshart. Jaar: 1965

Verkeer op de Keizer Karelweg ter hoogte van de RVS flat (links) en de oprit naar de Burgemeester van Sonweg in westelijke richting. De foto, genomen in noordelijke richting vanaf het viaduct van de Burgemeester van Sonweg, dateert uit circa 1967.

Kruispunt Amsterdamseweg/Burgemeester A. Colijnweg/Burgemeester van Sonweg/Dorpsstraat met mobiel verkeerslicht in het midden ter hoogte van de St. Annakerk. Foto in noordoostelijke richting. Datum circa 1967.

Woningen aan de Middeldorpstraat in de winter. Rijtjeshuizen rechts. De foto is genomen in westelijke richting vanaf het Kazernepad. Het jaartal van de foto is 1977.

Het winkelcentrum Binnenhof. Op de achtergrond de Carmelkerk in aanbouw. Jaar: 1960

Rijksweg 6 met 2 rijbanen. Rechts te zien, achterzijde van woningen aan de noordkant van de Middeldorpstraat, gesloopt in 2018. Rechts de pompkelder. Stenen klaar voor bestrating van de middenberm. Jaar: 1970

Winkelcentrum Het Binnenhof.

Luchtfoto van de aanleg met extra rijstroken van Rijksweg A6. Links de Meanderflats. Jaar: 1969

Winkelcentrum Binnenhof met winkels die ingericht en voorzien worden van artikelen. Links ligt plein 1960 en is de westelijke toegang tot het winkelcentrum. Jaar: 1962

De Middeldorpstraat in oostelijke richting met op de achtergrond de Poortwoningen en rechts daarvan het Smedemanplein. Het jaartal is 1994.

Proefopstelling van marktkramen op het Stadsplein. Rechts de scheidingwand. Op de achtergrond de Schouwburg Amstelveen, voorheen Cultureel centrum. Jaar: 1999

Ter gelegenheid van het dorpsfeest ‘Dorpsjuweel’ van 2 t/m 4 juni 1977, vond er een optocht plaats van historische auto’s in de Dorpsstraat in het Oude Dorp, met reclame voor sportpark De Kegel. De foto is genomen in noordelijke richting. Circa 1977.

De Middeldorpstraat gezien in westelijke richting. De foto is genomen vanaf de hoek Smedemanplein. Het jaartal van de foto is 1994.

Café De Roemer aan de Amsterdamseweg nr. 29 bij het viaduct over de Rijksweg A9. Jaar: 1971

Overdekt winkelcentrum Binnenhof na de renovatie. Jaar: 1989

De Rijksweg A9, de Burgemeester van Sonweg, gezien in oostelijke richting vanaf het viaduct Amsterdamseweg. In het midden het spoorviaduct. Links de Meanderflats. Jaar: 1990

KLM hoofdkantoor met het computercentrum van architect Rein Fledderus dat langs de Rijksweg A9 aan de rand van het Amsterdamse Bos staat. Jaar: 1971

Burgemeester A. Colijnweg en de tijdelijke aansluiting met de aangelegde Rijksweg A9 richting Amstelveen. Foto in westelijke richting. Op de achtergrond v.l.n.r. Cafe De Roemer, de St. Annakerk, Vredeveld en rechts het Oude Dorp. Jaar: 1969

Dorpsstraat uitkomend op de kruising met de Amsterdamseweg. Rechts is de St. Annakerk te zien, net over het viaduct met de A9. De foto is genomen in noordelijke richting. Het jaartal van de foto is 1981.

De Burgemeester van Sonweg tijdens de aanleg Rijksweg A9. Het spoorviaduct en de Meander torenflats. Tussen de woningen en de Burgemeester van Sonweg de pompkelder dat voor het afvoeren van hemelwater is aangelegd. Jaar: 1968

Aanleg Rijksweg A9 in oostelijke richting gezien. Links de Meanderflats.

Het Centrum vanuit het noordwesten met Kermis op Plein 1960. Het winkelcentrum Binnenhof met daarachter het Buitenplein, waar later Buitenhof komt met de parkeerplaatsen (nog zonder V&D-gebouw). Jaar: 1960

Aanleg Rijksweg A9. Viaduct Keizer Karelweg met oprit naar de Rijksweg. Jaar: 1968

Dagelijks verkeer bij de kruising van de Burgemeester A. Colijnweg en de Dorpsstraat. Rechts is het inmiddels gesloopte gebouw van de Rabobank te zien op de hoek met de Middeldorpstraat. De foto is genomen in noordelijke richting en dateert uit het jaar 1977.

De foto, genomen in zuidelijke richting vanaf het viaduct van de Burgemeester van Sonweg, dateert uit circa 1967. Het toont de verkeerssituatie op de Keizer Karelweg, met woningen aan de Ouderkerkerlaan aan beide zijden, de kruising met de Ouderkerkerlaan in het midden, en op de achtergrond het Keizer Karelplein met de splitsing naar de Van der Hooplaan (linksaf) en Keizer Karelweg (rechtsaf).

Het winkelcentrum Binnenhof. In het midden: Het Zwijntje van Karel Pelgrom. Jaar: 1975

Het dorp Amstelveen vanuit het zuidoosten bekeken. Verkeer richting Haarlem via de Burgemeester A. Colijnweg wordt omgeleid via de Burgemeester van Sonweg. Jaar: 1969

Door de gladde winterse omstandigheden is een Peugeot 504 auto geslipt en beland op de vangrail. Links op de foto is nog net de Ford Taunus van de politie te zien. De foto is genomen rond circa 1970.

Rechts bouw KLM hoofdkantoor. Daarnaast het stroom verdeelstation. Links aansluiting Burgemeester A. Colijnweg naar de Rijksweg. Jaar: 1968

De foto is genomen rond circa 1963, en toont het zich ontwikkelende landschap van de Meanderflats tijdens de bouwfase.

De ladderwagen, gebouwd in 1965, werd naast brandweerwerk regelmatig gebruikt tijdens de bouw van het raadhuis aan De Poel om hoogteopnames te maken en de voortgang van de bouw vast te leggen. In 1985 is de wagen buiten dienst gesteld en vervangen door een modernere ladderwagen, de Mercedes Benz 1622F47. Datum circa 1984.

Beeld van het overdekte winkelcentrum Binnenhof in het Stadshart. Een diversiteit aan winkels. Ingang aan de oostkant vanaf het Buitenplein. Jaar: 1978

Vrijdagmarkt op het Buitenplein. In het midden de toren van het huidige Izakaya Tanuki. Jaar: 1967

Gedeelte tussen viaduct treinspoor en viaduct Amsterdamseweg. De extra rijbaan van Rijksweg A6 in aanbouw. Jaar: 1970

De oostzijde van het winkelcentrum met het parkeerterrein op het Buitenplein. Op de achtergrond de Meander. Jaar: 1964

De auto van de familie Hoffman met het kenteken G 7066, uitgegeven op 15 juni 1916 aan Gerbrand Hoffman. De foto is genomen aan de Havenstraat nr. 12, hoek Amstelveenseweg, Amsterdam. De datum van de foto is 1920.

Links zijn woningen te zien aan de Middeldorpstraat, nummers 22-36. Op de foto is het talud met treinspoor en de Meanderflats op de achtergrond te zien. De foto is genomen in oostelijke richting en dateert uit het jaar 1975.

Het viaduct van de Amsterdamseweg over Rijksweg A6 in aanbouw. Rechtsboven Burgemeester A. Colijnweg met op de hoek Vredeveld. Links de AMRO-bank Jaar: 1968

De Amstelzijde met aan de rechterkant de rivier de Amstel en de brug naar Ouderkerk. Op de achtergrond zijn de Eben Haezer school en links het voormalige huis van het schoolhoofd van de inmiddels gesloopte school te zien. De foto is genomen in noordelijke richting en dateert uit het jaartal 1965.

De opening van een deel van de Rijksweg A9, toen nog Rijksweg A6. In beeld de aansluiting Aalsmeer tot Ouderkerk aan de Amstel met 1 rijbaan ter hoogte van het Oude Dorp. Jaar: 1969

De Rijksweg A9 van Alkmaar naar Amsterdam. De weg doorkruist Amstelveen. Geluidswanden moeten de geluidshinder van het verkeer zoveel mogelijk dempen. Met zicht op de opmerkelijke zes torenflats aan Meander, ook wel de `Meanderflats´ genoemd. Jaar: 1985

De A9, die loopt van Alkmaar naar Diemen en vice versa, doorkruist Amstelveen en heeft daar de naam de Burgemeester van Sonweg. Geluidswanden zijn geplaatst om geluidshinder van het verkeer zoveel mogelijk te beperken. De gekleurde geluidswanden zijn ontworpen door kunstenares mw. Els Wiegel. De foto is genomen in noordwestelijke richting met zicht op de Meanderflats. Het jaartal van de foto is 1985.

Back To Top
Zoeken